«Η μαμά έχει ήχα»


Επίσημη μετάφραση, «Η μαμά έχει βήχα».

Δε φτάνει ο βήχας που νομίζω πως θα εμφανιστεί μπροστά στα μάτια μου όλος ο εσωτερικός μου κόσμος, δε φτάνει ο πονοκέφαλος, οι πόνοι στα αυτιά, οι πόνοι στα κόκαλα λες έχω φάει το ξύλο της χρονιάς μου, δε φτάνει η μύτη μου που τρέχει και είναι μονίμως περιτυλιγμένη με τόνους χαρτί, δε φτάνουν τα δέκατα που έχουν αράξει στο σώμα μου, έχω και το διαβήτη μου που έχει μουρλαθεί.

Η μικρή μου όταν βήχω γελάει γιατί νομίζει πως το κάνω για παιχνίδι. Μια φορά μόνο τα χρειάστηκε που ο βήχας ξέφυγε, της έκανα μια γκριμάτσα και χαλάρωσε πάλι γελώντας. Το βράδυ μου πιάνει το κεφάλι για να δει αν έχω πυρετό και μου βάζει το δάχτυλό της στη μασχάλη για θερμόμετρο. Αυτό για μένα είναι το νούμερο ένα φάρμακο. Από εκεί και πέρα υπάρχουν δεδομένα που σίγουρα η καλή ψυχολογική κατάσταση βοηθά αλλά δε μπορούμε να μείνουμε μόνο σε αυτή.

Προφανώς η διαβήτης μου μουρλάθηκε γιατί έχω επιτρέψει να με ταλαιπωρεί αυτή η κατάσταση πάνω από 10 μέρες. Είναι δεδομένο πως σε ένα άτομο με διαβήτη η ίωση είναι κάτι παραπάνω από ίωση. Οι παρενέργειες είναι αυτό ακριβώς αυτό που εγώ λέω με χαριτωμενιά "έχει μουρλαθεί". Επιστημονικώς εξηγείται: Η αδιαθεσία όπως π.χ. κάποια ίωση, προκαλεί στρες και έτσι ο οργανισμός παράγει διάφορες ορμόνες για να το αντιμετωπίσει. Οι ορμόνες αυτές αντιδρούν με την ινσουλίνη με αποτέλεσμα να ανέβουν οι τιμές γλυκόζης στο αίμα. 

Τι κάνω τώρα;
Δε το συζητώ, έτσι κι αλλιώς, πολλά υγρά. Ο διαβήτης είναι ένας λόγος παραπάνω για τη συνεχή ενυδάτωση του οργανισμού. Κατά τ’ άλλα, εμένα το depon –το απλό χάπι- με βοηθά πολύ. Για το διαβήτη μου, αύξησα τη βραδινή μου ινσουλίνη –Lantus- κατά 2 μονάδες αλλά σίγουρα χρειάζεται να αυξηθεί και η humalog γιατί από μετρήσεις… ακόμα χάλια. Πολλές μετρήσεις και όποτε χρειαστεί διορθωτικές ενέσεις. Με μέτρο όμως, και όχι πιο σύντομα από 3 ώρες διάστημα, γιατί και σε αυτές τις περιπτώσεις η κυρία υπογλυκαιμία παραμονεύει.

Θα ήθελα εδώ να επισημάνω πως ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός, η κάθε ίωση έχει τα δικά της χαρακτηριστικά άρα και η αντιμετώπιση του διαβήτη στην περίπτωση μιας ίωσης δε μπορεί να ακολουθεί τα ίδια δεδομένα. Συμβουλή μου, επικοινωνήστε με το γιατρό σας και ακολουθήστε τις οδηγίες του. Να ξέρετε πάντως πως αν έχετε διαβήτη και προκύψει η –υπάρχω-παντού-ίωση της εποχής χρειάζεται να δώσετε λίγη σημασία παραπάνω. Γιατί είμαι σίγουρη πως ο διαβήτης σας δε τη γουστάρει καθόλου και αντιδρά. Και η ίωση θα φύγει. Ο διαβήτης όμως θα μείνει. 

Στη συνέχεια παραπέμπω ένα κείμενο από την ιστοσελίδα της novo nordisk με χρήσιμες πληροφορίες για τον διαβήτη, με το πλάνο παρακολούθησης του διαβήτη σε περίπτωση αδιαθεσίας αλλά και για την επικοινωνία με το γιατρό μας:

Πλάνο παρακολούθησης
Το πλάνο παρακολούθησης του διαβήτη σε περίοδο αδιαθεσίας είναι κάτι που θα πρέπει να το καθορίσετε μαζί με το γιατρό που σας παρακολουθεί. Οι συμβουλές που σας δίνουμε παρακάτω είναι από τις γενικές οδηγίες που έχει η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία (American Diabetes Association). Το πλάνο σας θα πρέπει να καθορίζει σαφώς:
  • Πότε θα πρέπει να καλέσετε το γιατρό σας (δείτε παρακάτω). 
  • Πόσο συχνά θα πρέπει να μετράτε τη γλυκόζη – η πρόταση της ADA είναι κάθε 3 με 4 ώρες. 
  • Αν πρέπει και πόσο συχνά θα πρέπει να μετράτε τα ούρα σας -- η πρόταση της ADA είναι κάθε 3 με 4 ώρες. 
  • Πότε χρειάζεται να τροποποιήσετε την αγωγή που ακολουθείτε. Πάντα θα πρέπει να παίρνετε την κανονική σας δόση σε ινσουλίνη ή χάπια, εκτός και εάν υπάρχουν άλλες οδηγίες από το γιατρό. Μαζί με αυτόν θα πρέπει να συμφωνήσετε στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, πάνω ή κάτω από τα οποία θα πρέπει να αλλάξετε (να αυξήσετε ή να μειώσετε) τη χορηγούμενη δόση. 
  • Ποια αντιεμετικά ή άλλα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα μπορείτε να πάρετε με ασφάλεια και πότε. Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη συνιστάται να μην λαμβάνουν ποτέ μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. 
  • Ποιες είναι οι τροφές και τα υγρά που πρέπει να παίρνετε. Αν έχετε πυρετό, νιώθετε ναυτία ή έχετε διάρροια, έχετε ανάγκη από φυσικά αναψυκτικά χωρίς καφεΐνη ή και βιταμινούχα ποτά με ζάχαρη ή άλλους υδατάνθρακες. Μικρές, συχνές δόσεις είναι καλύτερες από το να καταναλώσετε μεγάλες ποσότητες. 3 με 6 γουλιές την ώρα θα σας βοηθήσουν να κρατήσετε σταθερά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σας. Απλές και εύπεπτες τροφές όπως το ρύζι, οι σούπες ή τα φρέσκα φρούτα μπορεί να σας βοηθήσουν εάν δεν έχετε όρεξη για φαγητό. 

Πότε θα τηλεφωνήσω στον γιατρό μου σε περίπτωση αδιαθεσίας;
Οι οδηγίες της American Diabetes Association ορίζουν ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να καλέσετε το γιατρό σας αν:
Είστε ήδη άρρωστοι για 1 με 2 ημέρες χωρίς σημάδια βελτίωσης. 
Είχατε εμετούς ή διάρροια για περισσότερο από 6 ώρες. 
Ο αυτοέλεγχος που κάνατε δείχνει μέτριες προς υψηλές τιμές κετονών στα ούρα σας. 
Παίρνετε ινσουλίνη και τα επίπεδα γλυκόζης συνεχίζουν να είναι υψηλότερα από 240mg/dl αφού έχετε ήδη πάρει 2 με 3 συμπληρωματικές δόσεις ινσουλίνης, όπως έχετε συμφωνήσει με το γιατρό σας. 
Παίρνετε ινσουλίνη και τα επίπεδα γλυκόζης είναι χαμηλότερα από 60mg/dl (υπογλυκαιμία). 
Έχετε διαβήτη τύπου 2, παίρνετε δισκία σαν φαρμακευτική αγωγή και τα επίπεδα γλυκόζης πριν το γεύμα είναι 240mg/dl ή υψηλότερα για περισσότερο από 24 ώρες. 
Έχετε συμπτώματα έντονης υπεργλυκαιμίας (πολύ ξηρό στόμα ή φρουτώδη οσμή στην αναπνοή σας), αφυδάτωση ή σύγχυση. 
Έχετε υπνηλία περισσότερη απ’ ότι συνήθως. 
Έχετε πόνους στο στομάχι ή το στήθος ή δυσκολεύεστε στην αναπνοή. 
Έχετε αμφιβολίες ή ερωτήσεις για το τι θα πρέπει να κάνετε με την αδιαθεσία σας. 

Τι θα ήθελε να ξέρει ο γιατρός μου
Μπορείτε να βοηθήσετε τον γιατρό και τον εαυτό σας εάν κρατάτε σημειώσεις κατά τη διάρκεια της αδιαθεσίας σας. Ο γιατρός σας θα ήθελε να ξέρει:
Τα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα και τις τιμές των κετονών στα ούρα σας. 
Τις δόσεις που έχετε πάρει καθώς και το πότε τις κάνατε. 
Οποιαδήποτε άλλη φαρμακευτική αγωγή ακολουθείτε, είτε είναι συνταγογραφούμενη ή όχι 
Για πόσο καιρό είστε άρρωστοι. 
Τα συμπτώματα που παρουσιάζετε με τη σειρά που εμφανίστηκαν. 
Τη θερμοκρασία του σώματός σας. 
Πώς τα πήγατε με τις τροφές και τα υγρά που πήρατε. 
Εάν έχετε χάσει βάρος. 
Αν έχετε κάποια άλλα συμπτώματα. 
Το τηλέφωνο του φαρμακοποιού σας.

Σχόλια