Βελονάκια για ένεση. Οι συμβουλές ενός παλιού

Έχω καιρό να γράφω για κάποιο προϊόν σχετικό με το διαβήτη. Όμως τώρα πραγματικά ήταν για μένα μια έκπληξη και θα ήθελα πραγματικά να σας προτείνω να δοκιμάσετε.

Πριν αρκετό καιρό, σε συνάντηση για το νεανικό διαβήτη μου δόθηκε ένα δείγμα me με βελονάκια για πένα. Καταχωνιάστηκε, στοιβάχτηκε στη λίστα «θα τα δω αργότερα». Βρέθηκε τυχαία και με την ίδια λογική χρησιμοποιήθηκε. Με ανησυχία ομολογώ αφενός για την εταιρεία δε τη γνώριζα αλλά κυρίως επειδή ήταν βελονάκι τεσσάρι.

Η πρώτη αίσθηση ήταν «Τι έγινε ρε παιδιά, εγώ τρυπήθηκα τώρα ή χτύπησα στον αέρα;». Μέτρηση μετά από μια ώρα και φαινόταν ότι τελικά –ναι- είχα τρυπηθεί. Ίσως η πιο ανώδυνη ένεση που έχω κάνει ποτέ!

Η αλήθεια είναι πως φοβόμουν αν μπορούσα να καλυφθώ από ένα τόσο δα βελονάκι. Φυσιολογική στα κιλά μου αλλά όπως και να το κάνεις… είναι τεσσάρα βελόνα. Το' ψαξα λίγο λοιπόν. Να δω τα περί ενέσεων αλλά και τα σχετικά προϊόντα.


Περί ενέσεων. Τεχνική ένεσης
Όταν πρωτοδιαγνώστηκε ο διαβήτης μου, εννοείτε πως η μοναδική επιλογή μου ήταν η σύριγγα. Τότε με έμαθαν να κάνω ένεση η νοσηλεύτρια σε ένα πορτοκάλι και μετά στον εαυτό μου. Η μέθοδος, χτυπώ τη σύριγγα, βγάζω αέρα, ανασηκώνω το δέρμα και… ρίχνω. Ευτυχώς η σύριγγα δε συνεχίστηκε για πολύ ακόμα και η τότε γιατρός μου και για πολλά χρόνια η κα Βαζαίου, με εμπιστεύτηκε και πέρασα στην πένα. Η μέθοδος ένεσης η ίδια. Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχουν αλλάξει και πολλά. Έχει αλλάξει όμως η ποιότητα και οι επιλογές στις βελόνες για την πένα.

Όλο αυτό το διάστημα που συνεργαζόμουν με την κα Βαζαίου μάθαινα αρκετά πράγματα περί ενέσεων και ότι το κάθε τι έχει τη σημασία του. Και κάθε φορά που πήγαινα για εξέταση εξέταζε πάντα τα σημεία των ενέσεων. Θα τα μοιραστώ μαζί σας σε ελεύθερη μετάφραση όμως. Δεν είμαι γιατρός, δεν είμαι νοσηλεύτρια, δεν είμαι ειδικός. Μιλώ βάσει εμπειρίας και ενδιαφέροντος. Γι’ αυτό αν γράψω κάτι που δε στέκει ιατρικώς συγχωρέστε με και ρωτήστε το γιατρό σας για περισσότερες πληροφορίες.

Πώς –Πού –Τι

Πώς:
Η ένεση ινσουλίνης χρειάζεται να γίνεται υποδόρια. Γιατί θέλουμε η απορρόφηση να γίνεται με συγκεκριμένο ρυθμό. Αν πάει πιο βαθιά πονάει και η απορρόφηση γίνεται πιο γρήγορα. Αν γίνει επιφανειακά δε γίνεται η απορρόφηση ή μπορεί να γίνει σε άσχετη φάση με γνωστά πιθανά υπογλυκαιμικά αποτελέσματα ή το πιο πιθανό να «τρέξει». 

Αν είναι μεγάλη η βελόνα σηκώνουμε με τα δάκτυλα το δέρμα και βάζουμε τη βελόνα υπό γωνία. Αν είναι μικρή η βελόνα τη βάζουμε κάθετα στο δέρμα χωρίς να χρειάζεται να ανασηκώσουμε το δέρμα.

Πού:
Όλοι μας του συναφιού γνωρίζουμε πως τα σημεία των ενέσεων είναι χέρια, κοιλιά, μπούτι και ποπός ή αλλιώς βραχίονες, κοιλιά, μηροί, γλουτοί. Το πού θα κάνουμε την ένεση εξαρτάται από 2 παράγοντες:

1.       Πόσο μας βολεύει
Προσωπικά δε έχω κάνει ποτέ στους γλουτούς γιατί απλά δε με βολεύει. Μια φορά το επιχείρησα για την εμπειρία και τέλος.

Δεν έχω κάνει ποτέ στο δεξί μου χέρι γιατί απλά δε μπορώ να κάνω ένεση με το αριστερό.

Δεν κάνω ποτέ στο αριστερό αν έχω σχετικά μεγάλη βελόνα γιατί φυσικά δε μπορώ να ανασηκώσω το δέρμα. Σε διαφορετική περίπτωση αν θέλω να πετύχω μεσαία απορρόφηση ή αν νιώσω ότι μπροστά σε κόσμο δε πολυκαταλαβαίνουν τι κάνω, οκ.

2.       Πόσο γρήγορα θέλω να γίνει η απορρόφηση
Ανάλογα με το σημείο που κάνω την ένεση αλλάζει και η απορρόφηση της ινσουλίνης.
Γενικά ισχύει:
Κοιλιά ® γρήγορη
Μπούτι ® αργή
Χέρι ® ενδιάμεση

Έτσι,
·         αν θέλω να κάνω ένεση για να φάω αμέσως θα χτυπήσω κοιλιά
·         αν θέλω τη βραδινή τη βασική θα χτυπήσω πόδι
·         αν θέλω να έχω ένα γεύμα παρατεταμένο θα χτυπήσω χέρι ή πόδι
·       αν θέλω να τρέξω, να περπατήσω ή να χορέψω δε θα επιλέξω να κάνω ένεση στο πόδι γιατί η ινσουλίνη θα απορριφθεί πιο γρήγορα.

Τα παραπάνω όμως πάντα σε συνδυασμό με τι με βολεύει και με τι βελόνα έχω.

Έχω πάθει, έχω μάθει. Μικρές συμβουλές:
  •        Στην κοιλιά ναι μεν δεν ανασηκώνω το δέρμα όμως το πιέζω. Αυτό για να μειώσει τυχόν πόνο. Με την στιγμιαία πίεση μουδιάζει λίγο η περιοχή και η ένεση γίνεται μια χαρά!
  • Τα σημεία των ενέσεων χρειάζεται να αλλάζουν. Πονάει λιγότερο, γίνεται καλύτερη δουλειά!

Τι
Ένα πολύ καλό ερώτημα. Τι βελονάκι να χρησιμοποιήσω; Και για να ακριβολογήσω, τι μέγεθος; Η απάντηση είναι απλή αλλά σοβαρή: Αυτό που ταιριάζει στο σώμα μου.

Ευτυχώς υπάρχουν  αρκετά μεγέθη σε βελονάκια. Ο γενικός κανόνας είναι μεγάλα από 8mm και πάνω για παχύσαρκα άτομα, από 6mm και κάτω κανονικού βάρους άτομα, για παιδιά το πολύ 5mm.

Το μέγεθος της βελόνας αφορά το πόσο σωστά γίνεται η έγχυση της ινσουλίνης και επηρεάζει το ρυθμό απορρόφησή της. Αν είναι μεγάλη η βελόνα θα πάει βαθιά, θα πονέσει και θα απορροφηθεί σε λάθος χρόνο.

Προσοχή! Μην αφήνεται το φαρμακοποιό να σας δίνει αυτές που θέλει και έχει. Βρείτε τι σας ταιριάζει καλύτερα και ζητήστε το. Να ξέρετε πως όλα τα μεγέθη υπάρχουν. Απλά ότι δεν έχει μεγάλη ζήτηση έχει μεγαλύτερη μανούρα για τον φαρμακοποιό για να το παραγγείλει. Αν όμως είστε πελάτης του δε βλέπω κανέναν απολύτως λόγο γιατί να μη σας τα φέρει και απλά να σας πει τη χαζομάρα του για να ξεμπερδεύει.

Προσωπικά επειδή αρκετές φορές κάνω ένεση πάνω από τα ρούχα, αυτό επηρεάζει και το μέγεθος της βελόνας που χρησιμοποιώ. Μόνο που τότε η βελόνα πάει κατευθείαν για πέταμα μετά τη χρήση.

Αλλάζουμε βελόνα μετά από κάθε χρήση;
Ναι και πάλι ναι! Και δε βλέπω το λόγο γιατί να μη γίνεται. Ευτυχώς  έχουμε τη πολυτέλεια επαρκούς ποσότητας αναλωσίμων ώστε να αλλάζουμε τα βελονάκια μας και να μη κάνουμε εκπτώσεις στην υγεία μας. Παλαιότερα ομολογώ πως δε το έκανα. Τώρα όμως δεν έχω λόγο. Σας παραθέτω κάποιες σχετικές πολύ σημαντικές πληροφορίες που βρήκα:

Οι σύριγγες και βελόνες δεν πρέπει να ξαναχρησιμοποιούνται γιατί η μύτη αμβλύνεται, λυγίζει, παίρνει τη μορφή αγκίστρου και μπορεί να σπάσει ενώ η παραμορφωμένη βελόνα μπορεί να σκίσει τον ιστό και να προκληθεί μικροτραυματισμός. Επίσης η λίπανση της βελόνας μετά την πρώτη χρήση έχει χαθεί και η χορήγηση γίνεται πιο επώδυνη ενώ το σημείο χορήγησης μπορεί να αιμορραγεί ή να μελανιάζει.
Αρκετή ζημιά υπάρχει στη βελόνα μετά από μία και μόνο χρήση.

Οι βελόνες δεν πρέπει να μένουν επάνω στις πένες διότι είναι πιθανόν να επηρεαστεί η ποσότητα της δόσης της ινσουλίνης, μπορεί να δημιουργηθεί ένα πέρασμα αφήνοντας την ινσουλίνη να διαρρεύσει, φυσαλίδες αέρα μπορεί να εισέλθουν στο φιαλίδιο, αυξάνονται οι πιθανότητες μόλυνσης ενώ αυξάνονται και οι πιθανότητες εμφάνισης λιποδυστροφικών εξογκομάτων ή κοιλωμάτων.
[πηγή: www.armonia-zoi.gr ]

Αφορμή για όλο αυτό το άρθρο αποτέλεσε όπως σας προ είπα η δοκιμή βελόνων 4mm. Σας παραθέτω βελόνες της κατηγορίας που έψαξα και βρήκα γιατί πραγματικά αξίζει αν τα κιλά σας το επιτρέπουν ή αν έχετε παιδάκι που δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να το βασανίζετε με μεγαλύτερες βελόνες. Αν υπάρχουν βελόνες και άλλων εταιρειών θα χαρώ πολύ να με ενημερώσετε και να συμπεριληφθούν στη λίστα μου.

Βελόνες για πένα ινσουλίνης 4mm

1.        



Micro-Fine
4×32 G / BD 


2.     

     Glucoject 4×32 G / A. Menarini Diagnostics





3.      
Insupen 4×32 G / Pic diabetes









[Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: www.colorings-lucy.com]

Σχόλια